Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mellemrummet

Mellemrummet på Torstorp Skole  

Mellemrummet er et skoletilbud for elever med vanskeligheder og specialundervisningsbehov. Skoletilbuddet er til børn på mellemtrinnet (2021/22) og er normeret til 8 pladser.  

Mellemrummet er etableret for at imødekomme behovet for specialundervisning for børn med vanskeligheder på en række områder, men som stadig har glæde af at være tæt på deres lokalmiljø og almenskolen. 

Mellemrummet er placeret på en almindelig folkeskole – Torstorp Skole - for at give eleverne følelsen af fællesskab med almendelen af en folkeskole Det underbygges ved at give mulighed for fælles frikvarterer og brug af skolens fællesarealer i samspil med andre elever på skolen. 

Placeringen giver mulighed for inklusion i klasser på Torstorp Skole eller andre skoler i det omfang, det er hensigtsmæssigt for eleverne og kan lade sig gøre i forhold til ressourcerne.  

Vi tilbyder undervisning efter folkeskoleloven med særlig hensyntagen til elevens vanskeligheder. 

Målene for undervisningen er fastsat af ministeriet, og progressionen i elevens faglige kunnen afgør, hvilke mål der arbejdes med. 

Undervisningen foregår på klassen, i mindre hold samt individuelt. 

Dagligdagen  

Lærere og pædagoger samarbejder om helhed og sammenhæng i elevernes dagligdag. Det sker bl.a. ved at sørge for kontinuitet i undervisningen med få gennemgående voksne og en koordineret pædagogisk indsats i forhold til den enkelte elev.  

Formålet er:  
At eleverne udvikler fantasi og lyst til at lære, at de opnår tillid til egne muligheder, og på den baggrund kan tage stilling og handle 

I dagligdagen arbejder vi på: 

  • At praksisnær undervisning er med til at hjælpe eleverne med at få en skolehverdag til at fungere, samtidig med at eleven udvikler nødvendige sociale og faglige kompetencer. 

  • At skabe gode læringsmiljøer, der består af meningsfulde aktiviteter med relation til elevernes verden.  

  • Udgangspunktet for læring er at give eleverne oplevelse af mestring af faglig og social karakter. 

  • At læringssituationen skal befordre og opbygge elevens selvtillid og selvværd. 

  • At sørge for omsorg og guidning af den enkelte elev i forhold til elevens særlige behov. 

  • At eleverne udvikler fantasi og lyst til at lære og at de opnår tillid til egne muligheder. 

  • At tilbyde eleverne nye redskaber og handlemuligheder til at begå sig i deres nære omgivelser og i det sociale fællesskab. 

  • At arbejde hen imod en tilbagevenden til folkeskolen, når det er realistisk. 

  • At forældrene er medansvarlige i løsningen af elevens udfordringer. 

Hver enkelt elev arbejder ud fra egne mål og handleplaner - fagligt såvel som socialt. 

Torstorp Skole har et nært samarbejde med folkeskoler og klubber om at lette overgangen til og fra Mellemrummet.  

Undervisningen i Mellemrummet bindes op på ambitionen om, at eleverne både skal udvikle gode praktiske færdigheder i, og derved understøtte og forbedre sig i, de fagfaglige fag. Danskundervisningen kan fx tage afsæt i en opskrift i skolens køkken, ligesom matematikundervisningen fx kan tage afsæt i de unges design af en kuglebane i håndværk- og designlokalet.  

Målgruppe  

Elever, som vurderes for sårbare til at kunne følge undervisning i en almindelig folkeskoleklasse som følge af:  

  • Faglige vanskeligheder i et omfang, som bliver svært at differentiere i et alderssvarende almentilbud 

  • Vanskeligheder med koncentration og opmærksomhed  

  • Udtalte læsevanskeligheder – herunder dysleksi 

  • Udfordringer med selvværd 

  • Angst                  

  • Skolevægring 

Elever, som har behov for en mere afklarende, specialpædagogisk undervisningsindsats.        

Mellemrummet er ikke et tilbud for:   

  • Udadreagerende elever 

  • Elever med større grad af adfærdsvanskeligheder 

  • Elever med 1-1 støttebehov i alle undervisningssituationer 

Forældresamarbejde 

Forældrene er de vigtigste samarbejdspartnere i arbejdet i Mellemrummet.  

Forældrene og fagpersonerne har et fælles ansvar for at skabe betydningsfulde og gode fællesskaber i de faglige og sociale miljøer, som barnet og den unge er en del af.  

Forældrene forventes at indgå i et tæt samarbejde om barnets og den unges skole med henblik på barnets og den unges trivsel og læring.  

Der skal også være et tæt samarbejde mellem forældre og fagpersoner i forbindelse med  

overgangen mellem almenområdet og Mellemrummet - og omvendt. 

Løbende optag af elever i løbet af skoleåret  

Visitationsteamet i PPR indstiller elever til Mellemrummet, så snart alle oplysninger er til stede og indstillingsgrundlaget hermed vurderes at være fyldestgørende.  

I forhold til indstilling har Mellemrummet løbende optag til deres undervisningstilbud.  

Alle elever, hvor det vurderes, at Mellemrummet er det rette specialpædagogiske undervisningstilbud, kan optages efter aftale med PPR, forældrene og Torstorp Skole.  

Torstorp Skole vurderer, hvornår det er hensigtsmæssigt, at en ny elev kan optages i Mellemrummet. Dette gøres ud fra normering, klassens sammensætning og den aktuelle dagligdag i Mellemrummet.    

Eleverne skal re-visiteres en gang om året.